پستچی نیوز: نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور اظهار کرد: سیاست دولت چهاردهم در اقتصاد دریا محور تکیه بر توان بخش خصوصی است.
علی عبدالعلیزاده روز چهارشنبه در دومین روز از سفر سه روزه خود به گیلان در حاشیه بازدید از بنادر انزلی و کاسپین اظهار کرد: سیاست دولت تکیه کامل بر توان بخش خصوصی است که خوشبختانه در دولتهای گذشته نیز همین رویکرد دنبال شده و هم اکنون در بندرانزلی شاهد سرمایهگذاری چشمگیر بخش خصوصی هستیم.
وی ادامه داد: ظرفیت تخلیه و بارگیری مجتمع بندری انزلی با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی افزایش یافته و در سایر بنادر شمالی مثل کاسپین و امیرآباد نیز فعالیت بخش خصوصی افزون تر و تقویت خواهد شد.
وی افزود: ضمن آنکه بندر آستارا دیگر بندر گیلان نیز خصوصی است اما امروز با توجه به انباشت رسوبات و انسداد مسیر تردد کشتیها فقط از طریق زمینی و جاده ای بارها حمل و نقل می شود با این وجود بندر از فعالیت باز نمانده است.
وی تصریح کرد: در واقع این شرایط نشان می دهد که چون منافع بخش خصوصی در گرو انجام کار و تداوم فعالیت آن است عملکردی به مراتب بهتر از دولت دارند لذا سیاست ما در توسعه دریا محور تکیه بر ظرفیت و توان بخش خصوصی و تسهیل حضور آنان در این زمینه است.
نماینده ویژه رئیس جمهور تصریح کرد: در اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور فعال کردن کریدور شمال – جنوب را با قوت و جدیت پیگیری می کنیم و خوشبختانه از بندرعباس در جنوب تا بنادر انزلی، کاسپین و امیرآباد در حاشیه دریای خزر خطوط ریلی کشیده شده و آماده هستند و بنادر نیز فعال بوده و ظرفیت مناسبی برای توسعه تجارت و مناسبات اقتصادی دارند.
وی هدف از این سفر به گیلان را کنترل و ارزیابی آمادگیهای بنادر و سایر زیر ساختهای موجود در راستای توسعه اقتصاد دریامحور اعلام و عنوان کرد: نتیجه این ارزیابی برای برنامهریزی به رییس جمهور ارائه خواهد شد.
عبدالعلیزاده اضافه کرد: بازدید شب گذشته از بندر آستارا نیز نشان داد این بندر نیازمند لایروبی است و پس از گذشت ۹ ماه از توقف فعالیت دریایی آن به علت انباشت رسوبات، اکنون لایروب مستقر شده و بزودی عملیات لایروبی این بندر آغاز خواهد شد و پیرو آن شاهد پذیرش کشتی در بندر آستارا خواهیم بود.
وی گفت: بندرانزلی هم اکنون ظرفیت پذیرش ۱۰ میلیون تن کالا در سال را دارد و برای بندر کاسپین نیز ظرفیت ۱۵ میلیون تن کالا در سال پیش بینی و حوضچه این بندر احداث شده و هم اینک یک میلیون تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری می شود.
وی اظهار کرد: با افزودن ظرفیت بندر امیرآباد به بنادر انزلی و کاسپین شاید بتوان برای سال ۲۰۲۵ به کشور روسیه اعلام کرد بنادر ایران در کرانه خزر ظرفیت تخلیه و بارگیری نزدیک به ۲۰ میلیون تن کالا را دارند. این بار می تواند از طریق حمل و نقل ترکیبی به بندرعباس منتقل شده و از طریق کشتی به مقصد نهایی ارسال شود و برای نخستین بار کریدور شمال – جنوب فعال و بهرهبرداری از آن آغاز شود.
نماینده رئیس جمهور در هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه دریامحور تاکید کرد: در این مسیر نقاط ضعف حمل نقل ترکیبی راهآهن، بنادر، کشتیرانی، تخلیه، انتقالبار و نظایر آن برای نخستین بار آزمایش خواهد شد. جابجایی و انتقال آزمایشی این ۲۰ میلیون تنبار آزمایشی نقاط ضعفمان را مشخص میکند تا برای رفع آن اقدام کنیم.
عبدالعلیزاده اضافه کرد: این آزمایش هم برای دنیا فرصتی جدید در جغرافیای ایران ایجاد میکند تا بتوانند بارهای خود را از این مسیر منتقل کنند.
وی اظهار کرد: تا پایان سال ۱۴۰۵ هم با اتصال بنادر شهید بهشتی و چابهار به شبکه راهآهن کشور ظرفیت دیگری به اقتصاد دریامحور کشور اضافه میشود و در این مدت فرصت داریم ظرفیت بندر کاسپین را حداقل تا ۱۰ میلیون تن افزایش دهیم.
وی اظهار کرد: در سیاست توسعه دریامحور این مسائل باید به طور جدی دنبال شود تا در پایان ۲۰۲۵ و آغاز ۲۰۲۶ بتوانیم ۴۰ میلیون تن بار روسیه را تحویل گرفته و به خلیج فارس و دریای عمان منتقل کنیم، این امر میتواند یک اقدام بزرگ برای کشور ما باشد و اشتغال و درآمد خوبی در بخش ترانزیت ایجاد کند و آغاز بهرهبرداری از راهبرد جغرافیایی کشور باشد.
وی خاطر نشان کرد: سیاست توسعه دریا محور قدم بلندی است که امسال برای نخستین بار برداشته شد و امیدواریم بتوانیم در این قدم عملکرد موفقی داشته باشیم.